Změny IMES v. leden 2019

 

1.      Úvod

2.      Bezpečnost dat v informačním systému IS IMES

3.      Změny obecné pro všechny moduly

4.      Kniha faktur

5.      Modul DPH

6.      Pokladna

7.      Banka

8.      Převodní příkazy

9.      Zásoby

10.   Objednávky a internetový obchod

11.   Modul Položky a ceník

12.   Provoz

13.   Hlavní kniha

14.   Výkazy

15.   Kasa

16.   VNITROBANKA

17.   Číselníky

18.   Partneři

 

1.   

2.  Úvod 

·         Předkládáme Vám novou programovou verzi podnikového informačního systému IMES, která přináší řadu nových funkčností, optimalizací původních a samozřejmě i opravy chybných stavů. Ve verzi je připravena návaznost na legislativu platnou od ledna 2019. Z novinek verze vybíráme např.:

·         Zabudování „bezpečného“ přístupu do IMESU

·         Mnoho systémových změn a vylepšení – zejména v přehledech a exportech dat

·         Doplnění obecných formátů exportů ISDOC a WEBFAKT

·         Nový modul E-Shop

·         Nový modul Vnitrobanka

·         Exporty XML rozvahy, výsledovky a přílohy pro příspěvkové organizace

·         Doplnění interaktivního kontrolního systému správnosti dat

·         Legislativní změny pro rok 2019 a další

3.  Bezpečnost dat v informačním systému IS IMES

3.1.             Silné heslo

·         Z důvodu zvýšení bezpečnosti jsme přidali možnost podnikového nastavení tzv. silného hesla. Toto nastavení významně zvýší úroveň zabezpečení dat IS IMES. Odpadne současný nešvar přístupů bez hesla nebo zadávání křestních jmen. Toto nastavení doporučujeme.

·         Po zadání volby silné heslo ANO (menu Údržba/ Licence) program začne kontrolovat hesla a automaticky donutí všechny uživatele si heslo změnit. Nevyžaduje to tedy nějakou hromadnou změnu hesel.

·         nastavení v menu Údržba/ Licence – Silné heslo – zatržítko (Ano)

·         Silné heslo musí obsahovat minimálně 8 znaků a znaky ze tří z těchto 4 kategorií:

·         velká písmena anglické abecedy (A až Z)

·         malá písmena anglické abecedy (A až Z)

·         základních 10 číslic (0-9)

·         jiné než alfanumerické znaky (např. *, !, #,%)

·         při nedodržení výše uvedených pravidel se objevují chybová hláška s popisem správného zadání a s formulářem pro změnu hesla

 

3.2.       Změny v úloze Správa uživatelů

·         Doplněny nové možnosti filtrování - Fultextové vyhledávání a Sloupcový filtr

·         Nové funkce na pravé tlačítko (využití na záložkách s pořízením zatržítek – nastavení práv) - Vybrat vše, Zrušit výběr, Invertovat výběr

 

3.3.       Výchozí modul

·         V případě, že uživatel pracuje jen s jedním modulem, tak je možné tento modul nastavit jako výchozí a po kliknutí na ikonu IMESU se tento modul automaticky spustí. Důvod zrychlení přístupu některým uživatelům a zvýšení bezpečnosti

 

3.1.       Exporty a importy

3.1.1.  Import a export faktur ve formátu ISDOC

3.1.2.  Tvorba souboru pohledávek ve formátu ČSOB

·         Doplněk exportuje z IS IMES vybrané pohledávky do předepsaného formátu ČSOB.

3.1.3.  Export faktur ve formátu WEBFAKT

·         Doplněk exportuje z IS IMES faktury ve formátu WEBFAKT (požaduje např. Škoda auto)

4.  Změny obecné pro všechny moduly

4.1.       Word a HTML editor

·         Zabudována nová komponenta textového editoru typu Word a HTML. Více možností formátování, fontů, barvy apod. Obdobně jako ve wordu.

·         Využití v textových polích a volných textech – např. v partnerech, položkách, smlouvách, fakturách atd.

·         Nastavení v Imes:

·         Výchozí nastavení písma a velkosti řídí parametry v nastavení Údržba/Nastavení Imes/ Tisk/ oddíl – RTF fond – Font (Arial) a Velikost (10), aut.řádkování 0 – nastavení se ukládá do ini

·         Výjimka u automatického složení adres v modulu Partneři – řídí číselník C0999I – sk.údajů Písmo default/ font a velikost (následná editace již dle nastavení v údržbě)

4.2.       Výběry na sloupcích editorů – nové možnosti nastavení

·         Zrychlení výběrů v pořízení např. na položce a partnerovi

·         Umožněno ve výběru zobrazit obrázek (má význam hlavně u položky – zobrazení prodávaného zboží)

·         Nová možnost u sloupce změnit barvu pozadí, písma, styl písma (má význam např. na zvýraznění sloupce s cenou, množstvím atd.)

·         Do výběru přidaná filtrovací řádka (pod názvy sloupců) - shodná funkčnost se sloupcovým filtrem v přehledech, též možnost zobrazení paty pro součty, počty vět, minimální maximální hodnoty atd.

 

4.3.       Přehledy – nové možnosti nastavení

4.3.1.  Nové univerzální přehledy

·         Vytvoření univerzálních přehledů v jednotlivých modulech

·         Výchozí přehledy nově spouštějí více přehledů najednou dle různých pohledů na data a na druhé úrovni je několik vazebních záložek např. v KF záložky Saldo, řádky, účtování, dokumenty, upomínky a emaily. Mezi těmito vazbami se může obsluha interaktivně přepínat viz. obr.

·         Do přehledů doplněny nové funkčnosti

·         grafický sloupec Pohyb – šipka znázorňující např. příjem nebo výdej

·         možnost podbarvení sloupce s číselnou hodnotou

·         možnost podbarvení celého sloupce

·         možnost nastavení stylů na sloupci

4.3.2.  Záložka – Dokumenty

·         Používá se pro ukládání dokumentů. Nově možnost práce s dokumentem přímo z prohlížeče. Dříve jen z detailu dokladu, položky apod.

·         Nad přehledem jsou funkční všechny funkce (přes pravé tlačítko), které jsou zároveň v editaci či detailu. Více informaci s prací s dokumenty  zde.

4.3.3.  Kontingenční tabulka  - nová funkce

·         Kontingenční tabulka se využívá pro zpřehlednění vztahu mezi dvěma údaji. Takže řádky odpovídají jednomu údaji/parametru a sloupce druhému.

·         Přiklady využití v IS IMES – zobrazení práce strojů za jednotlivá období, spotřeba na položce v jednotlivých obdobích apod.

·         Do každé úrovně přehledu zařazena ikonka pro spuštění kontingenční tabulky (umístění před ikonkou grafu v pravém horním rohu) – podrobný popis v dokumentaci Systém/ Kontingenční tabulka zde

4.3.4.  Sloupcové filtry

·         Na sloupcovém filtru nová funkce na pravé tlačítko (myš míří do řádku filtru) – Filtr dle hodnoty  – do zobrazeného okna lze zadat a filtrovat dle:

·         konkrétní hodnoty

·         intervalu od do s využitím znaku * např. interval čísel faktur 2100180001*2100180020

·         výčtu hodnot s oddělovačem ; (středník) např. výčet došlých faktur 2100180001;2000180030;2100180032

4.3.5.  Export dat z přehledů

·         Nový univerzální formulář pro export. Detailní popis této novinky naleznete v dokumentaci Komunikace mezi IMESem a jinými systémy -> Export dat z přehledů, viz odkaz zde.

4.3.6.  Ostatní změny v přehledech

·         V přehledu lze zobrazit obrázek - (význam např. v položkách – zobrazení fotky položky), nebo volný text

·         Kompletní popis přehledů včetně filtrování najdete zde

 

5.  Kniha faktur

·         Hlavička:

- Partner – nová možnost nastavení v šabloně hlavičky – výběr bez filtru (ušetří klikání na filtr)

- Doklad KH – nový způsob doplnění ze šablony – 3 – z čísla dokladu.

- Bankovní účet na došlé fa – pravidla doplnění a zobrazení ve výběru:

o    Ve výběru se nově zobrazují jen bankovní účty partnera, které jsou označeny parametrem Aktivní= 1 (ano).

o    Při stavu, že není ani jeden účet označen Aktivní= 1 (ano), jsou ve výběru zobrazeny všechny účty, vybraný (použitý) účet se následně automaticky označí jako aktivní.

o    Při více aktivních BÚ se aut. otevírá výběr pro zvolení účtu.

o    Při editaci účtu se jeho použítí automaticky promítne do označení Aktivní=1 ano (účet není ve výběru zobrazen – není aktivní, ale jeho zadáním do hlavičky fa se aktivuje)

·         Řádky

- Titulek – zobrazované hodnoty nad řádky – rozšířeno o zobrazení hodnot – Částka účetní (CASKAUC) a Částka faktury (CASTKAFA)

·         Využití při zápisu došlé fa s rozpisem do řádek – po vstupu do řádek bude zobrazena částka, která se má rozepsat dle položek a která vstoupí do účtování základu

·         Rozúčtování:

·         nově lze nastavit šířku sloupců v rozúčtování přes pravé tlačítko Nastavení gridu (platné pro všechny moduly)

·         údaj Stroj – výběr – provedené úpravy:

o    přesun údaje Neplatnost od za název stroje

o    zabarveny řádky (šedivě), které mají hodnotu údaje Neplatnost od vyplněnou, aby si uživatel uvědomil, že tento stroj již nemusí být pro dané období platný. Zároveň jsou šedivě podbarvené řádky (tj.stroje s ukončeným obdobím platnosti) ve výběru zařazeny na konci tabulky.

·         Umožněno nastavení tisku DL u vystavených fa vytvořených generováním z DL – v kódu tisku se sestava DL nastavuje jako 2. v pořadí a program DL vytiskne na základě uložené vazby v T20KFV, je umožněno i odesílání e-mailem – ze všech DL vzniká jeden soubor

·         Sestavy:

·         Nová sestava vystavené fa – 069 – s tiskem podhlavičky údajů – číslo DL, Akce (dotažená hodnota z DL z hlavičky údaj – Pevný tex2) a Osoba (dotažená hodnota z DL z hlavičky údaj Pevný text3)

·         Nová skupina sestav 5NP – Nespárované příjemky s fa / 060 – Nespárované příjemky s fa (SD S100) – sestava je zobrazena i v modulu ZA – vypisují se nespárované příjemky, které se v modulu ZA pořídily s fiktivním číslem fa v konečné ceně na základě DL (nedošlo v KF k připárování ke skutečné fa)

·         Nová sestava vystavené fa – 0122 – Neplátci DPH – tisk s názvem Faktura (bez tisku daňový doklad), tisk Datum dodání (DATOPER), tisk sloupců omezen na Dodávka, Cena/MJ, Množství, Cekem,

6.  Modul DPH

·         Zasílání zboží (viz. Číselníky – nový typ daně 08220)

·         Každá osoba povinná k dani, ať už plátce, neplátce nebo identifikovaná osoba, která uskutečňuje zasílání zboží do jiného členského státu (typicky e-shopy nebo zásilkové obchody), musí sledovat limit pro zasílání zboží. Je-li zboží zasíláno z tuzemska do jiného členského státu pod limitem, je místo plnění v místě začátku přepravy, tj. v tuzemsku. Dodání zboží se zdaňuje jako dodání zboží s místem plnění v tuzemsku. Tzn. Neplátce DPH nebo identifikovaná osoba počítá dodání zboží do limitu pro povinnou registraci plátce z důvodu překročení obratu. Plátce PDH vykazuje dodání zboží na ř. 1,2 v daňovém přiznání a v oddílu A.4 resp. A.5 v kontrolním hlášení

·         Dojde-li k překročení limitu pro zasílání zboží v daném státě, musí se osoba povinná k dani v daném státě registrovat k DPH. Povinnost registrovat se k DPH v jiném státě může vzniknout i tuzemskému neplátci nebo osobě nepovinné k dani. U zasílání zboží nad limit se aplikuje DPH daného státu a odvádí se DPH a podává přiznání podle pravidel v daném státě. V českém přiznání se toto nadlimitní zasílání zboží vykazuje na ř. 24 v přiznání k DPH a v kontrolním hlášení se neuvádí.

·         Aktuální limit pro zasílání zboží do příslušného státu lze nalézt v zákoně o DPH příslušného státu. Český zákon o DPH upravuje limit pro zasílání zboží do České republiky. Informativně lze přehled limitů pro zasílání boží nalézt v pokynech k vyplnění přiznání k DPH na poslední straně.

 

·         Nový typ DPH – registrace v jiném státě EU (Rakousko) se vstupem do daňového přiznání ř. 24

·         08220 – Zd.pl. 20% reg. AT-pro E nad limit

·         Nové typy DPH pro zápis daňového dokladu k přijaté platbě u služeb z unie:

·         33521 - Zdanitel. plnění-povinnost přiznat daň  za poskytnutí služby od plátce Unie 21%

·         73521 - Nákup  21% - poskyt. služby od osoby registrované k dani

·         V případě zaplacení zálohy na službu od plátce daně z jiného členského státu je povinnost přiznat daň v adekvátní výši této úplaty. Vyplývá to z § 24 zákona od DPH, konkrétně z odst. 3. Částka se daní na ř. 5 a nárok na odpočet se uplatní na ř. 43. K datu poskytnutí služby se pak řeší jen zbývající část plnění.

7.  Pokladna

·         Pokladna – pořízení s podřadou (samostatné číslování dle období):

·         V C0301 nastavení číslování – zadání masky – nově lze do masky zadat MM - měsíc

·         Sestavy prvotních dokladů  – tisk hodnot EET – tisk kódu provozovny – nově se tiskne i název provozovny z C0722 (platí pro všechny sestavy ve všech modulech)

·         Prohlížeč EET dle modulů – v PO aut. naplnění do filtru údaj Modul – hodnota PO a nově i KA (kasa)

8.  Banka

·         Opraven výběr ze salda – nezobrazování zůstatku účtu zásob 111, 131 (neúčetních zápisů č. 19) – oprava provedena doplněním číselníku C81SALDZP – Druhy zápisu saldokonta - nový řádek s číslem zápisu 19 a skupinou dokladů 0062 - parametr „Nabízení do úhrad“ na „N“ (Ne).

9.  Převodní příkazy

·         Ruční editace řádky – šablona E:

·         Nově doplnění názvu partnera, bankovního účtu, směrového kódu banky, specifického symbolu od zadaného čísla partnera a podpartnera

·         Bankovní spojení se doplní z číselníku C0244 a to účet s označením  Aktivní = 1 (ano), když je více účtů označeno jako Aktivní ano, pak se doplní účet s nejnižším pořadím.

·         Řádek převodního příkazu – Částka Fa – nově zobrazena částka k úhradě (dříve částka fa bez DPH).

·         Nová funkce na pravé tlačítko – Výmaz řádku

·         Zobrazení funkce jen při postavení v přehledu na řádek PP

·         Funkci lze využít pouze u PP vytvořených v modulu BP, nelze použít na  PP vytvořených z modulu Mzdy – zobrazení hlášky – Nelze! Řádka PP je z mezd.

·         Funkce maže vždy jen 1 řádek, a to  i z PP uzavřeného (stav=2) a i odeslaného (stav=3).

·         Při označení více řádek na PP je výmaz prováděn vždy jednotlivě, výmaz každého řádku musí obsluha odsouhlasit potvrzením zobrazeného upozornění. V potvrzovací hlášce výmazu je vždy text, který vypisuje stav řádky, pořadí řádky, částku a BÚ.

·         Znovu zprovozněna funkce odesílání více převodních příkazů najednou – označením více převodních příkazů v prohlížeči a spuštěním menu Export do souboru (i datum platby)

·         Hromadně lze odesílat PP ve stavu PP uzavřeného (stav=2) a i odeslaného (stav=3). Pokud byl již PP odeslán (stav 3), potom je kontrolní dotaz: „převodní příkaz XY byl již jednou do banky odeslán, mám ještě jednou připravit k odeslání?“. Nelze hromadně odesílat PP neuzavřené.

·         Zablokování editace částky k úhradě a bankovního spojení partnera

·         Podmínka:  blokace bude jen pokud faktura bude uzavřená, tj. STAV na hlavičce faktury bude mít hodnotu 2

·         v PP ve výběrovém formuláři - Výběr faktur pro převod do PP nepůjde za výše uvedené podmínky změnit částku ve sloupci UHRADIT a v řádkách PP nepůjde editace ve sloupci BÚ partnera a ČÁSTKA

10.              Nedokončená výroba

·         Při výpočtu NV se tato vždy počítá od OBDOBIOD z C0999I i když má modul aktuální období nižší. Tj. pokud zadám výpočet NV např. na 03/2018 a aktuální období modulu bude 11.2017, pak se NV spočítá od 01.2018. Doposud se chybně počítala od nejnižšího období aktuálního roku (tj. v našem případě by se počítala chybně od 01.2017)

 

11.              Zásoby

·         Umožněn tisk DL (a odeslání emailem) v modulu KF na vystavené fa vygenerované z modulu Za. Používá se pokud zákazník vyžaduje zároveň Fa i DL

·         Tisk DL je nastaven jako druhá sestava s možností tisku ihned po uložení dokladu nebo následně na pravé tlačítko vč. možnosti odesílání e-mailem (z více DL se vytvoří jeden pdf soubor – v názvu souboru je číselné označení prvního DL např. Doklad_6500180036.pdf)

·         Formulář Likvidace příjmů nebo následného doúčtování:

·         nově se formulář aut. zobrazuje na celou šířku obrazovky

·         rozšířené sloupce Množství fa, Množství dodané, Název položky

 

·         FA nebo DL – generování řádek z objednávky

·         U skupinového partnera se adresy partnera do hlavičky přebírají z hlavičky objednávky (dříve z adresáře partnerů) z důvodu správnosti adresy

·         Tvorba FA z objednávky vzniklé z e-shopu – do VS se přebírá číslo objednávky (na základě  uložení objednávky do nové SD 7OPS – Přijaté objednávky e-shop)

·         Oprava skladu na generované řádce – nově vykrytí v T70stavy proběhne na původním skladu, který byl zadán v objednávkách (stejné pravidlo vykrytí jako při změně položky)

·         Nové pořízení dokladu – hromadné doúčtování výdajů k aktuálnímu množství s výpočtem částky doúčtování při zadání nové jednotkové ceny účetní a to formou editací nebo formou příjmu importní dávky (využití pro přecenění skladových zásob)

·         Na demo vzorová šablona 690H – s nastavením možnosti práce 29 – nabízení ze stavů pro doúčtování ceny

·         Zobrazení formuláře, do kterého jsou doplněny položky, množství a cena účetní ze stavů dle zadaného filtru (formulář je tvořen tabulkou T60inventury)

·         Ve formuláři zobrazeny sloupce pro výpočet doúčtování – CenaU/MJZ nová (nové cena účetní), Částka účetní po přecenění a Částka doúčtování

·         Editací nebo importem (spuštění ikonky na dolní liště Import nové ceny) se doplní nová jednotková účetní cena a proběhne výpočet nové celkové účetní ceny a je vypočten rozdíl mezi původní a novou celkovou účetní cenou – při zvýšení ceny je hodnota doúčtování mínusová (výdej mínusem provede příjem na sklad) a při snížení ceny je hodnota doúčtování kladná (výdej ze skladu)

·         Editací lze zadávat jak novou jednotkovou cenu, tak celkovou účetní cenu nebo částku doúčtování – vždy proběhne výpočet souvisejících sloupců

·         Rozpořízený doklad – formulář lze uložit bez řádek a následně lze v pořízení dokladu pokračovat přes editaci

·         Do tvorby řádek dokladu pak vstoupí pouze položky s vyplněnou cenou doúčtování – do řádek se doplní DZ, který je zadán v šabloně řádku (nastavení DZ 60/8)

·         Tisky dokladu bez řádek – ve skupině – 62US - Kontrolní sestavy/ Připravený doklad / Opis dokladu a kontrolní sestava na výpis položek s množstvím, ale bez zadané nové ceny/MJ

·         Výpočet aktuální stavu s promítnutím rezervace:

·         nově je množství rezervace z přijatých objednávek započítáváno dle nových pravidel pořízení datumu rezervace – rezervované množství snižuje stav na skladě jen do doby zadaného datumu rezervace, po uplynutí doby rezervace se již rezervované množství do snížení stavu nezapočítává, i když objednávka není vykrytá (před opravou datum rezervace vyjadřovalo datum od a rezervace se započítávala až do doby vykrytí objednávky, které proběhlo prodejem nebo ručním vykrytím)

·         pořízení datumu rezervace – popis v bodě změn modulu Objednávky

·         Sestavy:

·         Sestava – Příjemka,výdejka,převodka – 6D/062 – tisk s datumem příjmu pro režim FIFO

·         Nová sestava – Zůstatkové stavy účetní – k období -  62SZ2K1 – za sklad/ podle typu a položky/ 06 - za položku a datum příjmu (FIFO)

·         Skupina ND – Nevygenerované a nespárované doklady / NDRZA -  Dávkově ze zásob do KF

·          060 – Nespárované příjemky s fa

– vypisují se nespárované příjemky, které se v modulu ZA pořídily s fiktivním číslem fa v konečné ceně na základě DL (nedošlo v KF k připárování ke skutečné fa)

·         Skladová karta

·         Třídění řádek dokladů na skladové kartě – třídí se dle datumu změny (dosud)  a nově i dle času vytvořeno

·         Do filtru zabudovány výběry

12.              Objednávky a internetový obchod

12.1.   Objednávky

·         Nová SD pro příjem objednávek z e-shopu – 7OPS – Přijaté objednávky e-shop – v C0300P nastaven parametr Obj e-shop (PLANVYROBZ) = 8 – objednávky e-shop

·         Nové pravidlo doplnění VS při generování Fa z objednávek z e-shopu – přebírání čísla objednávky do VS (na základě parametru u SD 7OPS v C0300P Obj e-shop (PLANVYROBZ) = 8 – objednávky e-shopu)

·         Došlá objednávka – údaj Datum disp.stav/rezervace – změna pravidel naplnění a přebírání do výpočtu disp.stavu pro objednávky a do stavu (výdajového stavu) v Za při rezervaci

·         Nově zadané datum vyjadřuje hodnotu do – do jakého datumu se má uvedené množství započítávat do výpočtu dispon.stavu objednávek a do úpravy zůstatku na skladě při rezervaci (před úpravou bylo datum přebíráno jako od)

·         Nové způsoby doplnění:

·         4 – datum ze záložky parametry (systémové datum) + dny rezervace od partnera, jinak z C0997U

·         5 – datum dodání + dny rezervace od partnera, jinak z C0997U

12.2.   Internetový obchod

·         Nový modul integrovaný přímo prostředí IS IMES. Správa eshopu,  položek, fotografií, partnerů přímo v modulech IMESu.

·         Promítání objednávek do IMESu v reálném čase

·         Stavy položek online z IMESu. Nemůže tedy dojít k rozjetí“.

·          Celý Popis E-shopu a demoverze na webu zalozit-eshop.cz

13.              Modul Položky a ceník

·         Zrychlení načítání detailu položky

·         Úprava detailu záložky -  Internetový obchod

 

·         Internet – 0/2 (Ne/Ano) – zadání zobrazení/nezobrazení položky na webu.

·         Top – možnost označit položku jako TOP produkt

·         Novinka – možnost označit položku jako novinku.

·         Dostupnost – buď se zobrazuje „neomezený počet“ a nebo přesný počet ze zásob.

·         Název 3 – Url - je automaticky předvyplněno, url se vyplňuje pouze pokud ho chce uživatel změnit podle svých představ.

·         Metatag description – popis pro vyhledávače

·         Metatag keywords – klíčové slova pro vyhledávače

·         Popis stručný – stručný popis produktu

·         Popis podrobný HTML – podrobný popis produktu

·         Záložka dokumenty:

·         Nový údaj Výchozí – označení dokumentu (obrázku) – parametr využívají tyto úlohy

·         Označení obrázku pro web (internetový obchod)

·         Označení obrázku pro vstup do výběru, který umí zobrazit obrázek – např. výběr na položce pro Kasu

·         Označení obrázku do tisku sestavy – např. sestava tisku čárového kódu s obrázkem

·         Přehledy – nový přehled pro e-shop – 521-010 E-shop (1), ceník (2) – jen aktivní

·         Hodnoty zobrazené v přehledu jsou uzpůsobeny potřebám e-shopu

·         Filtrování:

·         na přítomnost obrázku (dle hodnoty Obrázek – N – Ne, A – ano)

·         na zobrazení na webu (dle hodnoty E-spop – 0 – Ne, 2 – ano)

·         V druhé úrovní zobrazen Ceník a další záložka Dokumenty

·         V záložce Dokumenty zobrazeny obrázky (fotky) položek vč. nového údaje z C0212 (uložiště dokumentů) – Výchozí – zatržítko A/N - význam pro určení obrázku zobrazovaného na webu

·         Sestavy:

·         Nová sestava tisku čárového kódu s obrázkem (pro tisk dokumentu z C0212 – obrázku využit údaj Výchozí – zatržítko)

14.              Provoz

·         Sestavy – nově zobrazena skupina sestav 5PHK - Zelená nafta – spotřeba PHM – sestavy pracují s uloženými daty úlohy Zelená nafta (sestavy byly přístupné jen v modulu Mzdy)

15.              Hlavní kniha

·         Nové sestavy:

·         1K – Konta účtů/ P – za podnik/ 003 – Bez hledisek s účtem SVZ a číslem operace

·         Doklady z modulů BV, OÚ, PO  jsou zaznamenány i včetně čísla operace (paragonu).

16.              Výkazy

16.1.   Změny v účetních výkazech pro rok 2018

·         Založen nový systémový výkaz „Rozvaha v plném rozsahu od r. 2018

o    Změny ve výkazu Rozvaha v plném rozsahu:

§  Položka B. Dlouhodobý majetek nově s textem B. Stálá aktiva

§  Položka B.I.1. nově označena jen jako Nehmotné výsledky vývoje (z textu odstraněno „nehmotné výsledky výzkumu“)

·         Na straně pasiv se sloučily položky A.IV.1. Nerozdělený zisk z minulých let a A.IV.2. Neuhrazená ztráta z minulých let do jedné položky A.IV.1. Nerozdělený zisk nebo neuhrazená ztráta z minulých let (+/-)

·         Položka A.IV.3. Jiný výsledek hospodaření minulých let (+/-) se posouvá a je označena jako A.IV.2.

·         Největší změnou je vykazování Časového rozlišení aktiv a pasiv – lze vykazovat stejným způsobem jako doposud prostřednictvím samostatné položky aktiv/pasiv, tj. D. Časové rozlišení aktiv, případně v pasivech D. Časové rozlišení pasiv a nebo je nově možné vykazovat časové rozlišení aktiv v rámci položky pohledávek u aktiv C.II.3 a samostatné položky závazků u pasiv C.III. Účetní jednotka by se měla nejpozději k rozvahovému dni rozhodnout, který ze dvou výše uvedených způsobů bude využívat. Způsob vykazování musí být shodný pro aktiva i pro pasiva. V rámci definice nového výkazu pro rok 2018 ponecháváme ve vzorcích nastavení tradičního postupu, tj. časové rozlišení aktiv a pasiv jako oddíl D.

·         Založen nový systémový výkaz „Výkaz zisku a ztráty v plném rozsahu od r. 2018

o    Dochází pouze ke změně textu v položce F.2. – původně Zůstatková cena prodaného materiálu - nově F.2. Prodaný materiál

·         Rozvaha ve zkráceném rozsahu

o    Položka B. Dlouhodobý majetek nově s textem B. Stálá aktiva

o    účetní jednotka může pro časové rozlišení aktiv použít buď oddíl C.II.3. nebo oddíl D, u pasiv oddíl C.III. nebo D. - nemůže však použít oba řádky zároveň. Ve vzorcích je nastaven tradiční postup, tedy použití oddílu D.

·         Výkaz zisku a ztráty ve zkráceném rozsahu zůstává beze změny

16.2.   Ostatní změny v modulu Výkazy

·         Nově exporty XML rozvahy, výsledovky a přílohy pro příspěvkové organizace

·         Exportní dávka MUZO- lze spustit v modulu Výkazy / Export-import / odeslání dávek

·         Nové úlohy v menu Údržba/Uživatelské úlohy

·         1/0_2000_4 Výpis z definice rozvahy / výsledovky – použitý účet / řádek

1.      Vypisuje seznam řádků, kde je účet definován

2.      Účet musí existovat v účtovém rozvrhu (C0100)

3.      Po spuštění musím vyplnit výkaz, pro který kontrolu spouštím (např. RO_2016_CZK) a účet od do

4.      Pokud zadám konkrétní účet od do, který nemá obraty ani počáteční stavy, potom se vypíše s informací, zda je obsažen nebo ne

5.      Pokud zadám do účtu od do interval více účtů, vypíší se jen účty, pro které existují obraty nebo počáteční stavy v obratové předvaze. Jestliže v zadaném intervalu bude účet, který nemá ani obraty ani počáteční stavy, do sestavy se nevypíše

·         2/0_2000_8 Kontrola na existenci účtu v definici rozvahy / výsledovky

1.     Seznam účtů, které nejsou ve výkazech nadefinovány a vyskytují se v obratové předvaze nebo v počátečních stavech obratové předvahy

2.     Po spuštění musím vyplnit výkaz, pro který kontrolu spouštím (např. RO_2016_CZK)

17.              Kasa

·         Hlavičky dokladů (T20KFH_TERMINAL) – tabulka rozšířená o ukládání parametru EET – zda má být doklad odeslán či neodeslán do EET (reinstalace automaticky naplňuje)

·         Nově lze nastavit odeslání či neodeslání dokladu do EET

·         řídí číselník C0420 – Formy úhrad – parametr Neodesílat do EET (EETBLOK):

·         0 – nemá význam

·         9 – EET se neodesílá

·         Prohlížeče – ikonky Řádky, Paragony, Uzávěrky

·         Nově v C0850 zadány prohlížeče, které se mají zobrazovat, a tím je umožněna definice vlastního přehledu pro každou kasu

·         Nově lze v prohlížeči filtrovat (možno využít běžné vlastnosti prohlížečů)

·         Vzorové prohlížeče rozšířeny o parametry EET

·         Prohlížeč uzávěrek rozšířen v první úrovni o hodnoty kopírující údaje tištěné na uzávěrkové sestavě

·         Nastavení předvoleb – tlačítek – nově umožněna předvolba, která zobrazuje pouze předem nadefinovaný výběr dle zadaného konkrétního sortimentu nebo skupiny položky, ze zobrazeného výběru je možné druhým krokem zvolit příslušnou konkrétní položku

·         Rozšířeny možnosti ve volbě a zadávání partnera – zadání přes čip (čárový kód)

·         Výběry – položka – rozšíření o nastavení výběru s obrázkem

·         Sestavy:

·         Nový tisk paragonu s názvem partnera a stavem konta

·         Nová sestava uzávěrky s tiskem zůstatku hotovosti ponechané na pokladně

 

18.Partneři

·         Změny na hlavní záložce Hlavička

o    Nové údaje:

§  Souhlas partnera – označení partnera, zda souhlasí s evidencí osobních údajů

·         Implicitně doplněna hodnota – 0 – neřešeno

·         Možná oprava na – 2 – Ano, 3 – Ne

·         V šabloně možno nastavit zastavování a doplnění požadované hodnoty

§  Souhlas platnost – zadává se datum, do kdy platí souhlas partnera s evidencí osobních údajů

·         V šabloně možno nastavit zastavování

§  RČ – rodné číslo partnera

·         V šabloně možno nastavit zastavování

o    Nově zobrazené údaje:

§  Jméno – zadává se jméno partnera, v šabloně možno nastavit zastavování

§  Příjmení – zadává se příjmení partnera, v šabloně možno nastavit zastavování

·         Při vyplnění jména a příjmení se hodnoty aut. naplní do údaje Zkratka partnera a ze zkratky do Název. Název partnera se naplní jen při prvotním zadání, po opravě  Jména, Příjmení nebo Zkratky se již neaktualizuje.

·         Dny rezervace OB –  zadává se počet dnů rezervace pro výpočet datumu DS/rezervace na došlé objednávce

·         Záložka Adresy

o    Údaje poštovní adresy lze vyplnit do samostatných hodnot – Jméno, Příjmení, Název, Ulice, Číslo popisné, Obec, PSČ, Město (hodnoty umístěny pod MEMO poštovní adresy) – nově se naeditované hodnoty složí do MEMO poštovní adresy

·         Záložka Odběratel

o    Nově zobrazen oddíl Info Aktion – naplnění hodnot prováděno při nastavení režimu propojení modulu Kasa s programem AktionNext

§  Režim DPH konta – nastavení režimu elektronické peněženky

§  Platný strávník -  Ano/Ne

§  Aktuální stav – stav konta elektronické peněženky

§  Limit útraty – limit útraty strávníka

§  ID strávníka – čárový kód strávníka (partnera) z Aktionu

§  Povolený vklad – Ano/Ne (možno vkládat na konto)

§  Hodnoty využívá modul Kasa při prodeji jídel a zboží strávníkovi

·         Opravy:

o    IMES nyní dohledává DIČ i podle IČ kde je skupinové DPH.

19.              VNITROBANKA

·         Účelem nového modulu je sledovat hospodaření vnitropodnikových útvarů formou toku „finančních“ prostředků“. Pod pojmem „finanční prostředky“ rozumíme nejen finanční toky - platby dodavatelských a tržbových fa v bance a pokladně, ale i nepeněžní vnitropodnikové výnosy a náklady (vnitrofaktury, zásoby, provoz).

·         Cílem je stimulovat vedoucí středisek k tržnímu chování a maximalizaci zisku.

·         Výhodami oproti “účetnímvýsledkům středisek což je výsledovka, je operativnost a a očištění výsledků od zatím neproplacených fa. Eliminují se tedy nedobytné pohledávky.

·         Podkladem pro pohyby vnitrobanky jsou konkrétní prvotní doklady, takže není nutno duplicitně dopořizovat jakékoli další vstupy. Každý doklad je dle pořízeného střediska přiřazen na vrub jednoho konta a ve prospěch jiného konta.

·         Prvotní doklady se do vnitrobanky můžou volitelně promítat v reálném čase respektive v okamžiku zápisu dokladu do účetnictví.

·         Stav konta vždy udává výsledek střediska s podrobným členěním až na jednotlivé doklady. Naopak přehled všech kont dává vedení podniku informace, na kterém středisku došlo ke zhoršení či ke zlepšení.

·         Veškeré vstupy a výstupy jsou filtrovány dle přístupových práv, takže každý vidí jen útvary, které má na starosti.

·         Předpokladem pro využití modulu je vedení saldokonta dle hospodářských středisek a rozlišování všech plateb dle středisek.

·         Manuál k modulu Vnitrobanka naleznete zde.

 

20.              Číselníky

20.1.   C0724 – Typy DPH aktuální

-       Nový typ daně 082xx – zasílání zboží do jiného členského státu EU osobě, pro kterou není pořízení zboží předmětem daně (tj. soukromé osobě nebo jiné osobě nepovinné k dani) a byl překročen registrační limit uvedené země

-       Jedná se o zdanitelné plnění podle § 8 zákona o DPH, řádek 24 daňového přiznání (uvádí se hodnota zasílaného zboží)

-       Každý uživatel může podle vzoru vytvořit další typ s koncovým dvojčíslím podle procenta DPH ze vzorového typu daně 08220 – 20% DPH pro Rakousko

-       Více info viz. bod DPH

20.2.   C0100 – Účtový rozvrh

-       Nové parametry pro Výkazy PAP (pomocný analytický přehled pro příspěvkové organizace). Bližší informace v samostatném dokumentu.

o    Partner IČO – IČO banky. Zadává se k účtům, na kterých se účtuje banka (241, 243) pro vstup do části X PAPu, která vykazuje PS, KZ a obraty na vybraných rozvahových účtech v členění podle jednotlivých partnerů A/P

 

o    Účet PAU – detailní členění účtu dle PAP

o    Typ změny MD, Dal – druhy přírůstků/úbytků pro část IV –IX. Výběr z číselníku C0204-osoby